گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ فیلم سینمایی فرشته ها با هم می آیند اولین تجربه حامد محمدی در مقام کارگردانی در سینماست که در جشنواره فجرسی و دوم در بخش نگاه نو راه یافت. اکران سینمایی این فیلم از اول مرداد ماه آغاز و بر پرده سینماها نقش بسته است.
حامد محمدی پیش از این با فیلمنامه نویسی وارد سینما شده بود. محمدی پیش از این، فیلمنامه های دو فیلم طلا و مس و حوض نقاشی را نوشته بود. ر دو فیلم هم تم اجتماعی و ملودرام داشتند و این نشانگر علاقه وی به این ژانر در سینما می باشد.
البته نمی توان از کنار نام منوچهر محمدی که بسیاری وی را از تهیه کننده های مولف در سینما می دانند به راحتی گذشت. وی پیش از این نیز بار ها به سراغ موضوع روحانیت رفته است و جایگاه خاصی در بحث تصویر روحانیت در سینما دارد. فیلم های زیر نور ماه ، مارمولک و طلا و مس که همگی منوچهر محمدی را به عنوان تهیه کننده ی خود داشته اند مستقیما با روحانیت و تصاویری از زندگی ایشان در سینما ارتباط داشته اند. محمدی این بار تهیه کنندگی فیلمی را برعهده گرفته است که پسرش در نقش کارگردان آن ظاهر شده است.
حامد محمدی یک بار در فیلم طلا و مس به سراغ موضوع روحانیت و زندگی آن ها رفته بود که اتفاقا توانسته بود در آنجا ارتباط بسیار خوبی بین مخاطب و موضوع فیلم یعنی روحانیت برقرار کند و بازخورد های مثبتی از آن فیلم در بین مخاطبان مختلف سینما دیده شد.
وی این بار نیز در مقام فیلمنامه نویسی و البته این بار با کارگردانی خودش به سراغ موضوع روحانیت رفته است. البته روحانی ای که در این فیلم می بینیم حالت بسیار فعال و اکتیوی دارد و این شخصیت جذاب در کنار بازی خوب جواد عزتی به عنوان روحانی فیلم لحظات زیبایی را برای تماشاگر رقم می زند.
موضوع اصلی فیلم در مورد روحانی ای است که مشغول سیم کشی در ساختمان هاست و از این راه امرار معاش می کند. لی اتفاقات اصلی فیلم از آنجا رقم می خورد که وی دارای فرزندانی سه قلو می شود و از اینجاست که مشکلات اصلی وی در تامین معاش خانواده اش شروع می شود و در ادامه داستان حتی مجبور به بازیگری در نقش روحانی در سینما هم می شود.
در این فیلم سعی شده است با داستانی روان و به دور از تکلف برخی از واقعیت های جامعه بیان گردد و در برخی موارد هم موفق شده است. حث تعدد اولاد و تاکیدات متعدد رهبری بر روی این موضوع در این فیلم به صورت عملی به تصویر کشیده شده است.
روحانی ای که در این فیلم می بینیم مانند آثار قبلی این تهیه کننده روحانیتی هستند که بیشتر در فضای جامعه دیده می شوند و فقط مشغول درس و بحث های طلبگی روزمره نیستند. شاید این با تصویر غالبی که از روحانیت در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد متفاوت باشد و به همین دلیل این خود باعث جذابیت هایی برای آنان برای دیدن ادامه داستان فیلم و همراه کردن مخاطبان بشود.
البته این نقد بر این نوع نگاه نویسنده و تهیه کننده فیلم وارد است که به نظر می آید روحانی خوب در نگاه او روحانی ای است که امرار معاش خود را از راه کار کردن و داشتن یک شغل دیگر غیر از طلبگی پی می گیرد. این نگاه در فیلم طلا و مس هم به خوبی دیده می شد. حال آنکه ارزش روحانیت به این است که بتواند به مراتب بالای حوزوی و در بالاترین حد آن به اجتهاد برسد و تمام احادیث و روایاتی که در مدح مقام علما داریم نیز برای رسیدن به همان مقام اجتهاد و مرجعیت بیان شده است. در صورتی که در دیدگاه منوچهر محمدی و پسرش در مقام نویسنده و کارگردان تنها به ارزش اخلاق عملی بسنده می شود و یک روحانی اجتماعی را می بینیم که با مسائل درسی و علمی حوزوی بیگانه است و هیچ زمینه ای از پیشرفت وی در این زمینه ها در آثار ایشان دیده نمی شود.
روحانی فیلم فرشته ها با هم می آیند نیز با این که بسیار در فیلم فعال است و حتی با قشرهای مختلف جامعه ارتباط دارد ولی هیچ زمینه ای در امور حوزوی به جز یک لباس روحانیت بر تن وی دیده نمی شود.
دراین فیلم جواد عزتی، نازنین بیاتی، الهام کردا و رضا ناجی بازی کرده اند و آهنگسازی این فیلم را مهیار علیزاده برعهده داشته است.
منتقدان وسینما گران زیادی درباره این فیلم نیز اظهار نظر کرده اند که درادامه نظربرخی از آنها را مرور می کنیم:
مهرزاد دانش یکی از منتقدان سینما درباره ی فیلم فرشته ها با هم می آیند می گوید : جمع و جور بودن فیلم در کنار فضا سازی صمیمانه و دوست داشتنی ای که بین دو کاراکتر اصلی داستان جاری است و البته بیش از هر چیز بازی خوب جواد عزتی و نازنین بیاتی به آن کمک می کند از امتیازهای این فیلم است، اما آفت هایی همچون فقدان خط اصلی در مسیر درام و نیز مقصد خوش خیالانهای که لابد قرار است مفهوم امید از آن تلقی شود ، مانع از دستیابی فیلم به سطح بالاتری می شود . یکی از نقاط قابل توجه فیلم به ویژه در مقایسه با فیلم هایی که شخصیت های روحانی دارند و به زندگی روحانیان می پردازند ، اکتیو بودن روحانی فیلم است که برخلاف نمونه های مشابه که عمدتاً از روحانیان تصویری ضعیف و کمرو ارائه می دهد، هویتی ملموس دارد . البته نکاتی اغراق آمیز مانند امتناع بی دلیل این شخصیت از گرفتن یارانه ی ماهانه اش با توجه به نیاز شدید مالی ای که دارد شمایل یادشده را تا حدی مخدوش می کند .
حجت الاسلام والمسلمین سید مجید پورطباطبایی عضو سابق هیئت انتخاب فیلم فجردر رابطه بااین فیلم گفت: اگر گره فیلم فقط این باشد که طلبه ای در یک فیلم بازی کرده اصلا مناسب این فیلم نیست زیرا که این گره به راحتی قابل گشایش است و کارگردان نمی تواند مانور زیادی بر روی این گره بدهد. نکته قابل توجه در این فیلم و فیلم های این چنینی این است که باید این سوال در این مقطع زمانی از سینما گران پرسیده شود که چرا این خط انحرافی که روحانی خوب شخصی است که باید کار فیزیکی انجام دهد، در حال دنبال شدن است.
پورطباطبایی افزود: طبق منطق فیلم طلبه ها و روحانیونی که کار نمی کنند و تمام وقت خود را صرف درس و مطالعه می کنند روحانیون خوب و مفیدی برای جامعه نیستند.
در هر حال باید دید اولین تجربه کارگردانی حامد محمدی در سینما به چه میزانی از موفقیت در میان تماشاگران دست خواهد یافت.